torsdag 31. mai 2012

fredagsblogg på en torsdag! kosthold og slanking!

Jeg lovet så innstendig i forrige uke at jeg skulle skrive blogg hver fredag selv om jeg var stresset og kanskje hadde mye å gjøre. Vel, det har jeg også i morgen, så da fremskynder jeg det heller (dukket opp 2 ledige timer)

Denne uken velger jeg et tema jeg kanskje får lesere på, ihvertfall om en skal tro avisene og andre blogger. Temaet hadde jeg heller aldri trodd jeg skulle skrive om heller, men gjør det likevel da jeg faktisk har gått på en diett og vært en erfaren yo-yo slanker. (og med det mener jeg at jeg har gått ned i vekt i perioder med mye trening, ikke den typen der en bare lar vær å spise. Har rett og slett bare spist like mye selv om det var perioder jeg ikke trente like mye)

Trening skal jo hjelpe sies det, og trent har jeg alltid gjort og tidvis har formen vært veldig god. Men det har ikke betydd at vekten har gått nevneverdig ned. Jeg trodde at om jeg økte treningsmengden så ville jeg også rase ned i vekt. En sannhet med modifikasjon.

Kan vel si at i flere år har jeg prøvd og gått ned for å nå matchvekt, noe jeg vel egentlig ikke har vært i nærheten siden førstegangstjenesten. Men vil likevel pressisere at det er fult mulig å være god form med litt ekstra (i tilfelle det skulle være unge tennåringer som leser dette og tror matchvekt etter BMI er det eneste rette).

Men så bestemte jeg meg, selv om jeg har sagt det til meg selv tusen ganger før "at nå skal du gå ned i vekt". Men jeg ville prøve noe nytt, isteden bare å fokusere på trening tenkte jeg at kanskje kostholdet var noe å prøve og endre på. Ja, det burde jeg selvsagt både tenkt og visst for lenge siden, spesielt i og med man gikk idrettsfag på skolen. Så jeg gikk til det drastiske skritt å prøve en slik diett for å komme igang. Det etter tips fra min venninne Stine Raadal Johnsen som jeg har utnevnt som ekspert på området. Hun forberedte meg på å være veldig sulten i en 3-ukers periode men måtte ikke miste mottet. Jeg var klar.

Selve dietten bestod i hovedsak av å spise rent kjøtt og grønnsaker uten særlig med karbohydrater og minimalt med fett, altså nesten bare proteiner. Fikk også rasjonert opp hvor mye kjøtt pr dag jeg burde spise etter kropsvekten. Jeg må innrømme at jeg var delvis flink den første 3-ukers perioden. Spiste slavisk den maten som var satt opp plus vitaminer da. Men helgene ble fristelsene for stor til å nyte noen øl i godt selskap, i tillegg var jeg syk nærmest hele den 3-ukers perioden. Og dietten gikk ut på også trene slik at en bygde muskler som igjen kunne være med på å brenne mer fett. Tross dette gikk jeg ned 7 kg! Og kan nesten ikke erindre jeg var særlig sulten en eneste gang.

Vil egentlig si at jeg spiste sunnere under dietten enn før, spesielt da det før gikk mye i ferdigmat og lange stunder mellom måltidene, ofte ikke frokost og lite grønnsaker. Nå spiste jeg plutselig omentrent hver 3.time og mye grønnsaker itillegg til rent kjøtt og fisk.

Men altså, jeg spiste meg ned 7 kg og passet plutselig alle buksene mine igjen. Det uten å være sulten, uten å trene og faktisk ta ei pils eller to i helgene. Jeg er selvfølgelig ikke stolt over at jeg brøt dietten med litt øl og at jeg var syk, men tenker at dette var en god kickstart og motivasjonsfaktor til å fortsette!

pr i dag, har jeg nå gått ytteligere ned 2 kg, og er nå 9 kg lettere enn da jeg startet. Egentlig uten å konsentrere meg så alt for mye. Og merker spesielt at ved trening så går det ennå fortere nedover. Har selvfølgelig også variert kostholdet litt nå, men føler likevel at jeg nå har mye bedre kontroll på vekta og at kostholdet er mye sunnere enn det var før.







2 kommentarer:

  1. Flott! Mat er bra:D Kjekt å se at endring av kosthold gir resultater så fort, selv uten mye trening. Og godt å se at i alle fall noen ser verdien av grønnsaker. Nam nam. Stå på, Ulf-Terje! 9 kg er en god begynnelse. Det blir vel lettere å jogge også da. God sommer!

    SvarSlett
  2. trivelig med kommentar fra grubleriet, takk takk;)
    riktig god sommer til deg og!

    SvarSlett